Kierunki w architekturze i sztuce oświecenia
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Najwybitniejszymi twórcami tego nurtu są:
We Francji:
  • Gille-Marie Oppenort (1672-1742), autor stylu Regencji, będącego wstępem do rokoka; do jego najwybitniejszego dzieła należy Palais-Royal,

  • Robert de Cotte (1656-1735),

  • Juste-Aurèle Meissonnier (1695-1750),

  • Germain Boffrand (1667-1754), architekt księcia Lotaryngii Stanisława Leszczyńskiego, zaprojektował w Paryżu wnętrza Htel Montmorency i Htel Soubise,

  • Jacques-Ange Gabriel (1699-1782), pomysłodawca Place de la Concorde (Plac Zgody) w Paryżu oraz Petit Trianon (Mały Trianon) w parku wersalskim.

  • W krajach niemieckich:
  • w Saksonii Matthäus Daniel Pppelmann (1662-1736), pomysłodawca pałacu Zwinger (Drezno), o którym Adam Bochnak napisał: „Całość przez swoją lekkość bliska jest już rokoka, ale z uwagi na symetrie motywów dekoracyjnych nie można jej jeszcze w ścisłym tego słowa znaczeniu nazwać rokokową. Końcowa data robót Pppelmanna przy Zwingerze, rok 1722, nieco zresztą wyprzedza pierwsze projekty Meissonniera, które styl ten zainicjowały”,

  • w Bawarii Joseph Effnerem (1687-1745) i François de Cuvilliés (1695-1768), autor przebudowy pałacu elektorskiego (Residenz) w Monachium, twórca letniej rezydencji elektora – Nymphenburg oraz pałacyku Amalienburg,

  • w Prusach Georg Wenceslaus von Knobelsdorf (1699-1753), który wzniósł pałac Sanssouci w Poczdamie.

  • W Rosji:
  • Bartolomeo Rastrelli (1700-1771), autor cerkwi św. Andrzeja w Kijowie z lat 1747-1748.

  • W Polsce:
  • Jan Krzysztof Glaubitz (ok. 1700-1767), budowniczy dwuwieżowego kościoła św. Katarzyny w Wilnie, fasady kościoła Misjonarzy z lat 1752-1754 oraz bramy klasztoru Bazylianów.

  • Na przykładzie utrzymanych w tym stylu ogrodowych altanek, lekkich wnętrz widać, że rokoko jest stylem wysoce dekoracyjnym, finezyjnym, ozdobnym, lecz subtelnym i delikatnym, pełnym eleganckiej ornamentyki (nazwa „rokoko” pochodzi od ornamentu roślinnego w kształcie muszli, tzw. rocaille).


    Warning: strpos(): Offset not contained in string in /home/graffika/domains/klp.pl/public_html/klptestadsense.php on line 713
    Tematyka rokokowego malarstwa oscyluje w kręgu scen rodzajowych, miłosnych i erotycznych, czego dowodem są pełne krzywej linii i asymetrii oraz motywów pasterskich, lekkie i finezyjne dzieła:

    strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 - 


      Dowiedz się więcej
    1  Ignacy Krasicki - Dewotka - opracowanie
    2  Narodziny epoki
    3  Streszczenie Monachomachii



    Komentarze
    artykuł / utwór: Kierunki w architekturze i sztuce oświecenia




      Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


      Imię:
      E-mail:
      Tytuł:
      Komentarz:
       





      Tagi: